- 04.12.2024.
- RTVUSK
Zabrinjavajući rezultat: Učenici iz BiH najgori u regiji na TIMSS istraživanju iz matematike, u prirodnim naukama ispod prosjeka
- Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje objavila je
danas rezultate i preporuke međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za Bosnu i
Hercegovinu...
SARAJEVO, 04. decembra - TIMSS (Trends in International Mathematics and
Science Study) je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i
prirodnih nauka, koje pruža podatke o učeničkim postignućima iz spomenutih
oblasti, kao i elementima koji na njih utječu.
Učenici iz Bosne i Hercegovine, u istraživanju TIMSS,
sudjeluju po treći put, nažalost, ne u kontinuitetu.
Prvi put, 2007. godine, u istraživanju su sudjelovali
učenici osmih razreda osnovne škole, a rezultati koje su ostvarili bili su
ispod međunarodnog prosjeka.
Drugi put, 2019. godine, u istraživanju su sudjelovali
učenici četvrtih razreda osnovne škole, a ostvareni rezultati pokazali su
kako 24 posto testiranih učenika ne može doseći čak ni nisku razinu
postignuća u oblasti matematike te kako samo 1 posto učenika, ili svaki
stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike i
prirodnih nauka.
Treći put, 2023. godine, istraživanje je u Bosni i
Hercegovini provedeno na uzorku od 3391 učenika četvrtih razreda iz 120
osnovnih škola.
Slično prethodnim istraživanjima i ovaj put rezultati
pokazuju kako su postignuća učenika iz Bosne i Hercegovine ispod međunarodnog
prosjeka.
Učenici 4. razreda u BiH su na testu iz matematike ostvarili
447 bodova, a na testu iz prirodnih nauka 448 bodova. Postignuće
ostvareno na oba testa pozicionira BiH ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi
503 boda za matematiku i 494 bodova za prirodne nauke i razlika u odnosu na
prosjek je statistički značajna.
U Bosni i Hercegovini djevojčice ostvaruju bolja prosječna
postignuća iz prirodnih nauka od dječaka i razlika u postignućima je
statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, djevojčice ostvaruju bolja
prosječna postignuća iz prirodnih nauka od dječaka, ali razlika nije
statistički značajna.
U Bosni i Hercegovini dječaci ostvaruju bolja prosječna
postignuća iz matematike, ali razlika nije statistički značajna, dok na
međunarodnoj razini, dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike
i razlika je statistički značajna.
Rezultati TIMSS 2023 opet su pokazali kako samo 1 posto
učenika u BiH, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj
vrijednosti iz matematike, dok naprednu referentnu vrijednost iz prirodnih
nauka doseže 0 posto učenika.
Učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja postignuća
iz matematike – Kosovo 451, Sjeverna Makedonija 474, Crna Gora 477, s tim da su
učenici Albanije 512, Slovenije 514 i Srbije 523 iznad prosjeka TIMSS skale.
Učenici Bosne i Hercegovine ostvaruju nešto bolja prosječna postignuća iz
prirodnih nauka od učenika prethodno nabrojenih zemalja, s izuzetkom Srbije 510
i Slovenije 526 čiji učenici ostvaruju rezultate iznad prosjeka TIMSS skale i u
prirodnim naukama.
Kao i u prethodnim ciklusima TIMSS istraživanja, najbolja
postignuća iz matematike i prirodnih nauka ostvarile su zemlje dalekog istoka.
Učenici iz Singapura ostvaruju čak 615 bodova na testu iz matematike te 607
bodova na testu iz prirodnih nauka.
Istraživanje TIMSS 2023 pruža nam priliku za dublji uvid u
razine postignuća naših učenika, kao i u kontekstualne okvire koji na ta
postignuća utječu – od stavova učenika prema učenju, preko podrške kućnog
okruženja, do dostupnih resursa i kvalitete nastavnog procesa u školama.
Bitno je napomenuti kako je istraživanje TIMSS 2023
provedeno bez sudjelovanja Republike Srpske i Kantona 10, zbog čega rezultati
naših učenika nisu zabilježeni u međunarodnim trendovima. Trend će moći pratiti
samo one nadležne obrazovne vlasti čiji su učenici sudjelovali u zadnja dva
ciklusa TIMSS istraživanja.
"Rezultati i preporuke istraživanja bit će, kao i
dosad, distribuirane svim razinama obrazovnih vlasti u zemlji kako bi se
poduzeli konkretni koraci na unapređenju kvalitete obrazovanja i ubrzavanju
kurikularne reforme. Samo uz prilagodbu obrazovnih sistema funkcionalnim
znanjima, vještinama i kompetencijama, uz praćenje trendova postignuća učenika
na globalnoj razini – možemo omogućiti našoj djeci da ne zaostaju za svojim
vršnjacima u drugim zemljama te da bude kompetentni na tržištu rada", navode
iz Agencije za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje.