- 04.12.2024.
- Kadifa Murtić
TIMSS 2023: Učenici iz Bosne i Hercegovine i ovaj put ispod međunarodnog prosjeka
- Učenici 4. razreda u Bosni i Hercegovini su, u okviru međunarodnog istraživanja TIMSS 2023, na testu iz matematike ostvarili 447 bodova, a na testu iz prirodnih znanosti 448 bodova. Postignuće ostvareno na oba testa pozicionira Bosnu i Hercegovinu ispod prosjeka TIMSS skale koji iznosi 503 boda za metematiku i 494 bodova za prirodne znanosti i razlika u odnosu na prosjek je statistički značajna, saopštila je Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje.
BIH, 4. decembra - Agencija je danas objavila ovogodišnje
rezultate, kao i preporuke međunarodnog istraživanja TIMSS 2023 za Bosnu i
Hercegovinu.
U Bosni i Hercegovini djevojčice ostvaruju bolja
prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka i razlika u postignućima
je statistički značajna, dok na međunarodnoj razini, djevojčice ostvaruju bolja
prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od dječaka, ali razlika nije
statistički značajna.
U Bosni i Hercegovini dječaci ostvaruju bolja prosječna
postignuća iz matematike, ali razlika nije statistički značajna, dok na
međunarodnoj razini, dječaci ostvaruju bolja prosječna postignuća iz matematike
i razlika je statistički značajna.
Rezultati TIMSS 2023 opet su pokazali kako samo 1 posto
učenika, ili svaki stoti, ostvaruje rezultat u naprednoj referentnoj
vrijednosti iz matematike.
Učenici svih zemalja iz okruženja ostvaruju bolja
postignuća iz matematike – Kosovo 451, Sjeverna Makedonija 474, Crna Gora 477,
s tim da su učenici Albanije 512, Slovenije 514 iSrbije 523 iznad prosjeka
TIMSS skale.
Učenici Bosne i Hercegovine ostvaruju nešto bolja
prosječna postignuća iz prirodnih znanosti od učenika prethodno nabrojenih
zemalja, s izuzetkom Srbije 510 i Slovenije 526 čiji učenici ostvaruju
rezultate iznad prosjeka TIMSS skale i u prirodnim znanostima.
Kao i u prethodnim ciklusima TIMSS istraživanja, najbolja
postignuća iz matematike i prirodnih znanosti ostvarile su zemlje dalekog
istoka. Učenici iz Singapura ostvaruju čak 615 bodova na testu iz matematike te
607 bodova na testu iz prirodnih znanosti.
TIMSS (Trends in International Mathematics and Science
Study) je međunarodno istraživanje trendova u znanju matematike i prirodnih
znanosti, koje pruža podatke o učeničkim postignućima iz spomenutih oblasti,
kao i elementima koji na njih utječu.
Učenici iz Bosne i Hercegovine, u istraživanju TIMSS, sudjeluju po treći put,
nažalost, ne u kontinuitetu.
Prvi put, 2007. godine, u istraživanju su sudjelovali
učenici osmih razreda osnovne škole, a rezultati koje su ostvarili bili su
ispod međunarodnog prosjeka.
Drugi put, 2019.godine, u istraživanju su sudjelovali
učenici četvrtih rareda osnovne škole, a ostvareni rezultati pokazali su kako
24 posto testiranih učenika ne može doseći čak ni nisku razinu postignuća u
oblasti matematike te kako samo 1 posto učenika, ili svaki stoti, ostvaruje
rezultat u naprednoj referentnoj vrijednosti iz matematike i prirodnih
znanosti.
Teći put, 2023. godine istraživanje je u Bosni i
Hercegovini provedeno na uzorku od 3391 učenika četvrtih razreda iz 120
osnovnih škola.
"Istraživanje TIMSS 2023 pruža nam priliku za
dublji uvid u razine postignuća naših učenika, kao i u kontekstualne okvire
koji na ta postignuća utječu – od stavova učenika prema učenju, preko podrške
kućnog okruženja, do dostupnih resursa i kvalitete nastavnog procesa u školama.
Bitno je napomenuti kako je istraživanje TIMSS 2023 provedeno bez sudjelovanja
Republike Srpske i Zapadnohercegovačkog kantona, zbog čega rezultati naših
učenika nisu zabilježeni u međunarodnim trendovima. Trend će moći pratiti samo one
nadležne obrazovne vlasti čiji su učenici sudjelovali u zadnja dva ciklusa
TIMSS istraživanja", navode iz Agencije za predškolsko, osnovno i
srednje obrazovanje.
Rezultati i preporuke istraživanja bit će, kao i dosad,
distribuirane svim razinama obrazovnih vlasti u zemlji kako bi se poduzeli
konkretni koraci na unapređenju kvalitete obrazovanja i ubrzavanju kurikularne
reforme.
Iz Agencije dodaju kako samo uz prilagodbu obrazovnih
sustava funkcionalnim znanjima, vještinama i kompetencijama, uz praćenje
trendova postignuća učenika na globalnoj razini, možemo omogućiti našoj djeci
da ne zaostaju za svojim vršnjacima u drugim zemljama te da bude kompetentni na
tržištu rada.