- 29.11.2024.
- Safet Hodžić
Stigao je crni petak - Kupujemo li ono što nam zaista treba? Pitali smo ekonomistu, sociologa, psihologa...
- Prividna ili ne,
sniženja na crni petak pune tržne centre i obaraju rekorde potrošnje jer
zavlada potrošački zanos pred praznike
SARAJEVO, 29. novembra - Gužve. Vozači
panično traže parking mjesto. Redovi i čekanja. U radnjama stampedo. Svi sve
nude. Od igle do lokomotive. Bitno je prodati, a bitno nam i kupiti. Otimanje
za posljednji komad sa police. Pune ruke. Kesa na kesu. Na njih smo prošli crni
petak potrošili milione. Dan sniženja. Kolikih, pitanje je?! Skromna sniženja
od 20 do 30 odsto nisu odraz crnog petka onog na Zapadu ili preciznije u SAD-u.
Mentalitet krda
Crni petak se
koristi za prodaju robe koja nije imala kupca. Trgovci pribjegavaju tome da
prvo podignu cijene, pa ih onda snize za 20 odsto, rekla je Murisa Marić iz
Udruženja građana DON Prijedor.
Pred posljednji
petak u novembru, ovaj crni, stižu savjeti sa svih strana - planirajte
unaprijed, odredite prioritete i još važnije odredite budžet, jer je lako
potrošiti previše. Usporedite cijene kod različitih trgovaca, kupovina na
internetu može uštedjeti vrijeme, ali oprez - prevare vrebaju.
Iz MUP-a
Republike Srpske upozoravaju da građani na crni petak budu posebno oprezni
prilikom ‘’online’’ trgovine i korištenja bankovnih kartica pri kupovini putem
interneta. Skreću pažnju da je čest slučaj da prevaranti kreiraju lažne
internet stranice koje imaju sličan naziv kao i originalni prodavač ili profile
na društvenim mrežama sa nazivima poznatih brendova.
"Crni petak
jeste praznik kupovine i to pokazuju analize prometa, ne samo u BiH. Potrošači
trebaju obratiti pažnju da ne upadnu u mentalitet krda, da ih taj potrošački
stampedo ne ponese da prate druge, pa da kupuju i ono što im ne treba. Idealno
bi bilo da se crni petak iskoristi za kupovinu stvari za koje odranije znamo da
su nam potrebne, ali se odgađala kupovina, čekao se pravi trenutak", kaže
ekonomista Admir Čavalić i skreće pažnju kupcima da ne nasjedaju na taktike
unapređenja prodaje.
"Naprimjer, iz
bihevioralne ekonomije, križanje cijena, nezaokruživanje cijena, kreiranje
ponuda samo za taj dan, čime se stvara utisak da ste uštedjeli, međutim, ako se
dublje razmotri ponuda, vjerovatno da je nekoliko dana ranije, a bit će i
kasnije ista cijena. Upravo na to ponuđači idu, da iskoriste momentum, tu
potrošačku paniku da će nečega nestati... Sve to dovodi do toga da se ne donose
racionalne odluke u kupovini. Inače je rijetkost da se donose racionalne odluke
u kupovini, a na crni petak toga pogotovo nema", kaže Čavalić i dodaje da kupci
već osjećaju prazničnu atmosferu koja će se nastaviti i u decembru, nakon kojeg
slijedi siromašni januar u kojem građani imaju problema sa raspoloženjem.
Kupci već
osjećaju prazničnu atmosferu koja će se nastaviti i u decembru nakon kojeg
slijedi siromašni januar/Senad Gubelić
Sociolog Mirjana
Čeko za naš list kaže da crni petak ilustruje dinamiku između stvarnih potreba
i marketinške manipulacije.
Na prvi pogled,
riječ je o štednji i povoljnim ponudama, no ispod površine leži sistem koji nas
uvlači u potrošački zanos. Kupujemo li ono što nam zaista treba? Teško.
Mentalitet krda dodatno pojačava impuls. Kada vidimo mase koje hrle u trgovine
ili beskrajne redove za “neponovljive” ponude, suočavamo se sa strahom od
propuštanja. Pripadnost grupi kroz zajedničko ponašanje, čak i kada ono nije
racionalno, duboko je ukorijenjena u ljudsku psihologiju. Crni petak koristi tu
potrebu za pripadanjem, prebacujući fokus s individualnih vrijednosti na
kolektivnu euforiju potrošnje, govori Čeko, napominjući da blizina praznika
stvara emocionalni okvir koji nas čini opuštenijima i spremnijima da trošimo
više nego što bi bilo racionalno, jer u atmosferi iščekivanja praznične radosti
zanemarujemo vlastite finansijske mogućnosti.
Ako većina
vaših prijatelja spominje popuste cijeli tjedan, te kako će ići kupovati za
crni petak, teško da i nama samima neće ta opcija proći kroz glavu. Crni petak
je u specifičnom dijelu godine. Hladnije je, dani su kraći, svjesni smo da su
ljeto i godišnji iza nas, do blagdana ima još... Ljudima pada raspoloženje,
ulaze u rutinu, stres oko posla, obitelji... Crni petak može poslužiti kao
razbijanje rutine. Moguće da ćete sa obitelji i prijateljima otići u kupovinu,
a potom planirati i vikend koji je ispred vas. Da ćete uživati u stvarima koje
ste kupili kroz zajedničku interakciju. Možda ćete dragim ljudima nešto
pokloniti, govori psiholog Toni Jandrić za Oslobođenje, ističući da ipak, zbog
stalnog porasta cijena, trebamo biti mudriji no ikada.
Odgoda kupovine
Svima nešto
treba. Ako smo u stanju sačekati crni petak kako bismo to kupili po nižim
cijenama, onda zapravo pričamo o korisnom mehanizmu koji se zove odgoda
gratifikacije. To je suprotno kompluzivnoj kupovini, govori o tome kako imamo
dobre sposobnosti samokontrole, planiranja i organizacije vlastitog novca. Da,
moguće je da će ljudi kupiti nepotrebne stvari (dijelom povučeni fenomenom
psihologije mase), te u konačnici osjećati neugodne emocije poput krivnje. Ako
smo se sposobni kontrolirati, onda ovakve događaje, ali i mnoge druge možemo
okrenuti u vlastitu korist, te osjećati zadovoljstvo, zaključuje Jandrić.