- 18.05.2025.
- RTV USK,
Murphy i zakon: Federalizacija je trojanski konj za treći entitet, domaćim akterima protiv Dodika treba konkretna podrška, a ne verbalna

- Bivši američki ambasador u BiH Michael Murphy kojeg vlasti Republike Srpske skupa sa visokim predstavnikom Christianom Schmidtom optužuju da su najveći kreatori duboke političke krize koje vlada i danas, oglasio se nakon što je u februaru završio svoju diplomatsku misiju u našoj zemlji...
SARAJEVO, 18. maja - Murphy je u autorskom tekstu na Oslobođenju govorio o vremenima od potpisivanja Dejtonskoj mirovnog sporazuma do danas. On je podsjetio da će svijet ove godine obilježiti tridesetu godišnjicu Dejtonskog mirovnog sporazuma. Parlamentarna skupština NATO-saveza okupiće se ovog petka u Daytonu kako bi odala počast načelima mira i sigurnosti kojima su se rukovodili pregovarači u Daytonu.
Ključne
poruke njegovog teksta su da su politički lideri u BiH zloupotrijebili sistem i
propustili sprovesti nužne reforme, da etničke podjele nisu stvorene Dejtonskim
mirovnim sporazumom već su posljedica istorijskih manipulacija nacionalizmom.
Reforme
koje su bile u skladu s Dejtonom, poput formiranja zajedničkih oružanih snaga i
pravosuđa, dokazuju da je Dejton omogućavao razvoj države, ali su kasnije
blokirane ili osporene od istih političara koji su ih prvobitno podržali.
Istakao
je da zbog odbijanja kompromisa, blokiranja reformi, korupcije i stavljanja
ličnih interesa ispred interesa građana - odgovornost za stanje u zemlji leži
na političkim liderima.
Murphy
se dotakao i aktuelne krize kazavši da se BiH suočava s najvećom prijetnjom od
rata, uslijed secesionističkih planova Milorada Dodika i rušenja dejtonske
strukture. Poručio je da Dodikova politika prijeti miru i u regiji i da se
službi manipulacijama za skrivanje lične odgovornosti i kriminala.
Murphy
je kazao da ne postoji legalan način da se promijeni ustav mimo dogovora unutar
BiH – promjene moraju biti rezultat kompromisa i realnih političkih okolnosti,
ne jednostranih akcija. Cilj mora biti jačanje zajedničke BiH u okviru
Dejtonskog mirovnog sporazuma i evropskih integracija, a ne podjele ili
stvaranje novih entiteta. Federalizacija kao sredstvo stvaranja trećeg entiteta
je opasan retrogradni projekat, poručio je Murphy.
Smatra
da međunarodna zajednica mora djelovati odlučno - više nije dovoljno samo
davati podršku, već konkretno zaštititi teritorijalni integritet BiH i
osigurati nastavak puta ka EU.
Naglasio
je da građani BiH žele normalan život i većina ne teži sukobu, već miru,
sigurnosti i evropskoj budućnosti, ali ih političke elite izdaju.
U
nastavku i cijelosti prenosimo Murphyjeva razmišljanja:
"Kada
je potpisan, Dejtonski mirovni sporazum je slavljen naročito zato što je njime
okončan užasan rat, obilježen genocidom, etničkim čišćenjem i drugim ratnim
zločinima, rat koji je koštao života više od 100.000 ljudi. Trideset godina
nakon Daytona, ovo postignuće često biva potcijenjeno. Lako se potcjenjuje i
uloga Dejtonskog sporazuma u tridesetogodišnjem očuvanju mira u Bosni i
Hercegovini. Ne bismo to trebali raditi jer je alternativa isuviše strašna da
bi se o njoj uopšte razmišljalo.
Dejtonski
mirovni sporazum nikako nije bio savršen, ali u sigurnim okvirima sadašnjosti
neki vide samo njegove mane i smatraju da je on kriv za probleme koji danas
muče BiH. To nije korektno prema autorima Dejtonskog sporazuma, koji su, u
okolnostima daleko od idealnih, naporno radili i stvorili mir za koji je malo
ko u to vrijeme vjerovao da je moguć. Radi se i o negativnoj historiji – historiji koja poriče sposobnost djelovanja onih koji su vodili BiH od 1995.
godine do danas. Konačno, politički lideri zemlje su odgovorni za propuštene
prilike za reformu dejtonskog Ustava, neuspjeh u prevazilaženju etničkih
podjela i neobuzdanu korupciju, što je sve prečesto karakterisalo poslijeratnu
BiH i spriječilo napredak zemlje koji su autori Dejtonskog mirovnog sporazuma
predviđali. Nije Dayton natjerao bosanskohercegovačke političke lidere da rade
loše stvari, oni su ih sve svojom voljom radili.
Jedna
od najupornijih kritika na račun Dejtonskog mirovnog sporazuma je da je on
odgovoran za etničke podjele u BiH. Ovim se miješaju uzrok i posljedica. Bosna
i Hercegovina oduvijek je bila multietnički prostor – od srednjovjekovne
Kraljevine Bosne, preko osmanskog vilajeta, austrijske pokrajine, jugoslavenske
republike, pa sve do danas. To je proizvelo bogato i predivno
kulturno-ihstorijsko nasljeđe – nasljeđe koje pripada svim građanima BiH – ali
koje je povremeno uzrokovalo i strašne tragedije, naročito u 20. stoljeću.
Najčešće su počinitelji ovih tragedija bile beskrupulozne političke ličnosti
gladne moći koje su kao oružje koristile strah zasnovan na etničkoj pripadnosti
i njime manipulisale, a ne ljudi koji su živjeli i radili jedni pored drugih u
zajednicama širom zemlje. Tako je bilo i 1941. i 1992.
Kao
što nije u maniru historijske nauke prošlost BiH predstavljati kao građanski raj
koji je postojao sve dok etničke podjele nisu eksplodirale u nasilje 1992.
godine i bile ugrađene u Dejtonski mirovni sporazum, jednako tako nije u maniru historijske nauke definisati BiH i njeno stanovništvo prema najmračnijim
epizodama istorije BiH. Moje je iskustvo da su građani BiH, bez obzira na
etničku pripadnost, čestiti, vrijedni i susretljivi ljudi. Ogromna većina ljudi
koje sam upoznao tokom šest godina koliko sam živio u BiH nije vođena mržnjom,
nego uobičajenim željama koje ljudi imaju posvuda – da osiguraju mirnu, bolju i
demokratsku budućnost za sebe, svoju djecu i svoje unuke. Nažalost,
poslijeratni politički lideri Bosne i Hercegovine uveliko su ih iznevjerili,
često napadajući Dejtonski mirovni sporazum i nekorektno ga okrivljujući za
vlastite propuste.
Najopasniji
mit o Dejtonskom mirovnom sporazumu, koji beskrupulozno žestoko plasiraju neki
u Republici Srpskoj, jeste da je mirovni sporazum bio vrhunac historije BiH, a
ne početna tačka i temelj na kojem se nakon rata može graditi. Ova i druge
lažne tvrdnje o Dejtonskom mirovnom sporazumu koriste se za podsticanje
nezadovoljstva, ponovno raspirivanje plamenova etničke napetosti, te kao
opravdanje za opasni plan koji BiH i njene građane izlaže riziku. Ove lažne
tvrdnje osmišljene su i da bi odvratile pažnju građana od lošeg političkog i
finansijskog upravljanja neodgovornih političkih lidera koji ih iznose. Nije
prijatno ovim političarima objašnjavati kako su se oni i njihove porodice
obogatili od državnih plata – gdje su pare? – dok Republika Srpska nije uspjela
ostvariti svoj ekonomski potencijal i trpi veliki pad broja stanovnika, jer su
se mnogi Srbi preselili negdje drugo da bi živjeli u demokratiji, prosperitetu
i sigurnosti kakve žele i zaslužuju. Mnogo političara u Federaciji se na sličan
način obogatilo na državnim jaslama i nanijelo štetu entitetskim finansijama i
ekonomskom napretku. Zato i njih treba pozvati na odgovornost.
Nema
smisla raspravljati sa rođenim licemjerima koji vlastite političke i
finansijske interese stavljaju iznad svega, ali za svakoga koga zanimaju
činjenice, činjenice su tu – crno na bijelo – u samom Dejtonskom mirovnom
sporazumu. Naprimjer, član III (5)(b) Dejtonskog ustava izričito zahtijeva od
političkih lidera zemlje da poduzmu daljnje korake na jačanju države. Ostale
odredbe Dejtonskog ustava omogućile su proširivanje odgovornosti države. Član
III (5)(a) nudi tri načina za to. Proces izgradnje države koji je uslijedio
nakon potpisivanja mirovnog sporazuma 1995. godine i koji je rezultirao
promjenama i reformama državne strukture BiH, kao što je formiranje
jedinstvenih oružanih snaga te pravosudnih institucija na državnom nivou, bio
je čvrsto utemeljen na Dejtonskom mirovnom sporazumu i dio njega. Mogli biste
ga čak nazvati i “izvornim Daytonom”, pošto je bio obuhvaćen sporazumom i
predviđen 1995. godine. Vrijedi se prisjetiti da su neki od današnjih
najglasnijih kritičara ovih reformi za izgradnju države podržali iste u
Parlamentarnoj skupštini BiH. Tada su bili u pravu. Sada su u krivu.
Kao
što sam više puta do sada rekao, ne govorimo o savršenom dokumentu. Jasna je
potreba za dodatnim reformama i izmjenama Dejtonskog ustava, posebno ako BiH
želi osigurati mjesto koje joj pripada unutar evroatlantskih institucija.
Evropska unija jasno je stavila do znanja da su funkcionalne državne
institucije neophodne da vode BiH zahtjevnim putem integracija u EU. U isto
vrijeme, previše je zloupotreba pravila zasnovanih na etničkoj pripadnosti od
kojih se mnoge vežu za Dayton nakon 1995. kao štetne ljepljive školjke za trup
broda; nemaju nikakve veze s vitalnim interesima birača, a sve, opet, imaju
veze s bogaćenjem samih političkih lidera ili onih koji su im bliski. Konačno,
Evropski sud za ljudska prava donio je nekoliko presuda, od kojih je najznačajnija
grupa predmeta Sejdić-Finci, kojima se od političkih lidera zemlje zahtijeva da
Ustav BiH usklade sa Evropskom konvencijom o ljudskim pravima. EU je provođenje
ovih odluka postavila kao uslov za priključenje Bosne i Hercegovine EU.
Bilo
je nekoliko pokušaja, koje je pomagala ili vodila međunarodna zajednica, da se
osigura dogovor političkih lidera BiH o ustavnim amandmanima kojima bi se
provele presude Evropskog suda za ljudska prava. Nažalost, propali su jer
politički lideri nisu željeli pregovarati iskreno, uz spremnost na postizanje
kompromisa, jer su politički lideri nastojali pronaći neustavnu prečicu kroz
zakonodavstvo u vezi sa pitanjima koja se mogu riješiti samo ustavnim
amandmanima ili zato što su politički lideri u potpunosti odbili učestvovati u
razgovorima. U svakom slučaju, politički lideri svoje su interese stavili iznad
interesa svojih birača, a građani BiH – iz svih etničkih skupina – zbog toga su
ispaštali.
Politička
matematika povezana sa ustavnom reformom ostala je nepromijenjena otkako sam
prvi put uronio u nju 2006. kada sam bio politički savjetnik u američkoj
ambasadi u Sarajevu. Ustavni amandmani nemogući su bez dogovora natpolovične
većine političkih stranaka u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine.
Međunarodna zajednica, uključujući i visokog predstavnika, nema ovlasti da
mijenja ustav. Ustav se ne može mijenjati ni pravnim postupcima ni nadmenošću.
Promjena ustava mora uzeti u obzir političku i društvenu realnost u BiH, kojom
će, na kraju krajeva, i biti ograničena. Iskrena procjena i jedne i druge znači
da se teritorijalna reorganizacija – bilo putem unitarizma ili višeg nivoa
federalizacije – neće dogoditi. Iskreno govoreći, obje ideje su loše, a za
mnoge njezine zagovornike federalizacija ne odražava istinsku predanost
filozofiji upravljanja. Ona je trojanski konj čiji je cilj stvaranje novog
etnički definisanog trećeg entiteta. Ovo je stari i diskreditovani ratni cilj
koji je doveo do užasnog nasilja i etničkog čišćenja i koji je Međunarodni
krivični sud za bivšu Jugoslaviju (MKSJ) nazvao udruženim zločinačkim
poduhvatom. U ovom kontekstu, to svakako nije proevropska težnja kako tvrde
mnogi koji je zagovaraju. Iskrena procjena političke realnosti takođe znači
prihvatanje koncepta konstitutivnih naroda, pojma koji je u ovom ili onom
obliku postojao u BiH puno prije nego što je napisan DMS. Vladavina većine
politički je neodrživa u BiH u skoroj budućnosti, a najveća bošnjačka
etnonacionalistička politička stranka u posljednjih deset godina učinila je
vrlo malo da izgradi povjerenje koje je za to potrebno.
Dobra
je vijest da politička stvarnost nije nepromjenjiva. Ona se čak i u BiH može
promijeniti. Za to je potrebna izgradnja povjerenja, postizanje koncenzusa i
kompromisa, što zauzvrat traži vrijeme, istrajnost i spremnost na prihvatanje
političkih rizika. To neće uraditi trustovi mozgova Washingtona ili Bruxellesa;
to se mora dogoditi na terenu u BiH. Hrabri lideri kojima su građani na prvom
mjestu moraju djelovati, a i građani sami mogu podstaći pozitivne promjene.
Međutim, do promjene, ustavne ili neke druge, neće doći ako politički lideri
dopuste da savršeno postane neprijatelj dobrog. Time je uništen Aprilski paket
iz 2006. godine. Ustavne promjene, ako do njih dođe, vjerojatno će se dogoditi
postepeno, u procesu integracije u EU. “Maksimalizam” bilo koje vrste je
neproduktivan, a može biti i destruktivan.
Danas
je BiH u najvećoj egzistencijalnoj krizi od završetka rata 1992-1995. Vladajuća
koalicija u Republici Srpskoj nastoji srušiti Dejtonski mirovni sporazum i
rasparčati BiH. Sva priča o integraciji BiH u EU i promjeni Dejtonskog ustava
kako bi se olakšala ta integracija, kao i provedba presuda Evropskog suda za
ljudska prava besmislena je ako nema Dejtonskog mirovnog sporazuma, ako nema
Bosne i Hercegovine. To je kao da planirate preuređenje kuhinje, a kuća gori. I
unutar i izvan BiH, fokus sada mora biti na odbrani Dejtonskog mirovnog
sporazuma i teritorijalnog integriteta BiH od prijetnje koju predstavlja
gospodin Dodik i njegov secesionistički plan.
Skoro
dvadeset godina gospodin Dodik vodi kampanju podrivanja Dejtonskog mirovnog
sporazuma i države BiH. Nastoji stalno slabiti državu sprečavajući njezino
funkcionisanje i uskraćujući joj resurse, a zatim navodi njenu nefunkcionalnost
koja je rezultat toga kao opravdanje za svoj plan. Plasira pravne besmislice s
ciljem da dovede u pitanje temeljne stubove Dejtonskog mirovnog sporazuma i
BiH, napuhujući ih lažnim patriotizmom i neistinitim tvrdnjama da su RS i Srbi
ugroženi.
Aktivnosti
gospodina Dodika na provedbi njegovog plana ubrzane su od 2021. Posljednjih
nekoliko godina, g. Dodik i njegovi saveznici usvojili su zakone kojima se u
Republici Srpskoj poništava nadležnost Ustavnog suda BiH – temeljne dejtonske
institucije – i nastojali ozbiljno ugroziti njegovu funkcionalnost; nastojali
su uspostaviti nelegalne paralelne institucije u RS-u; izradili su plan “mirnog
razlaza” RS-a od BiH; a nedavno su usvojili zaključke i zakone koji bi, ako se
provedu, u najmanju ruku rezultirali nezavisnošću RS-a de facto. Drugim
riječima, krajem Bosne i Hercegovine.
Prijetnja
se više ne može prikrivati U prošlosti je međunarodna zajednica bila previše
spremna odbaciti prijetnju koju predstavlja g. Dodik ili vjerovati da ga
obećanjima o integraciji u EU može uvjeriti da odustane od takvog djelovanja.
Ovo prvo bilo je greška. Što se tiče ovog drugog, očigledno je da gospodin
Dodik nije zainteresovan za članstvo u EU i da nije proevropski orijentisan. I
sam je to rekao – više puta. U ovom trenutku, rizici koje predstavljaju plan i
aktivnosti gospodina Dodika po teritorijalni integritet BiH, stabilnost šire
regije Zapadnog Balkana i sigurnosne interese Evrope i Sjedinjenih Država
trebalo bi da su kristalno jasni svima. Prijetnja se više ne može prikrivati, a
nada da će nestati nije ozbiljna strategija za suočavanje s istom.
Izrazi
snažne podrške onima koji nastoje sačuvati BiH nedovoljni su za otklanjanje te
opasnosti. Dobronamjernim domaćim akterima i državnim institucijama koji, kao i
međunarodna zajednica, žele demokratsku, mirnu i prosperitetnu BiH integrisanu
u evroatlantske institucije treba konkretna pomoć i podrška. Dejtonski mirovni
sporazum i ustavni poredak BiH izloženi su direktnom napadu. Ovdje se ne radi o
Republici Srpskoj ili Srbima, koji mogu igrati i treba da igraju konstruktivnu
ulogu u oblikovanju uloge BiH u evropskoj budućnosti baš onako kako je
zamišljeno u Daytonu. Radi se o opasno destruktivnom pokušaju jednog čovjeka da
zaštiti sebe i svoju porodicu od odgovornosti za politička i finansijska
nedjela. Ima hrabrih Srba kojima je stalo do Republike Srpske unutar BiH i koji
su spremni igrati konstruktivnu ulogu u politici ove zemlje. Međunarodna
zajednica kao i drugi politički akteri u BiH trebalo bi to da pozdrave sa svim
što ono podrazumijeva. Ovo nije trenutak za političko iznuđivanje; ovo je
trenutak za principijelno proevropsko liderstvo.
Oni
koji su se okupili u Daytonu prije trideset godina nadali su se da će BiH
prevladati nasljeđe svog strašnog rata i jednog dana prevazići mirovni sporazum
koji je tamo sklopljen. Očekivalo se i obećavalo od 2003. godine da će BiH
“putovati od Daytona do Bruxellesa”. Taj bi put možda do sada bio završen da je
Aprilski paket ustavnih promjena iz 2006. usvojen umjesto da se njime
neodgovorno, do iznemoglosti, manipuliše. Ali prošlost ne možemo promijeniti.
Moramo se fokusirati na ovdje i sada, čak i ako ovdje nismo željeli biti
trideset godina nakon Daytona. Danas međunarodna zajednica ima odgovornost
osigurati da i 31. godišnjica Dejtonskog mirovnog sporazuma bude obilježena. To
mora učiniti tako da osigura da putovanje od Daytona do Bruxellesa nikada više
ne bude ugroženo ili prekinuto opasnim etnonacionalizmom koji ohrabruje mračne
elemente prošlosti BiH i nastoji raskinuti zajedničke veze građana BiH. Građani
BiH žele i zaslužuju mir i blagostanje za sebe, svoju djecu i svoje unuke.
Evropa i Amerika biće sigurnije i prosperitetnije ako to osiguraju, zbog čega
međunarodna zajednica mora djelovati da bi jednom zauvijek zaustavila
destruktivnu etnonacionalističku agendu koja trenutno ugrožava Dejtonski
mirovni sporazum i teritorijalni integritet BiH. Iz istorije smo već naučili
šta se dogodi ako okrenemo glavu na drugu stranu."