- 20.01.2025.
- Kadifa Murtić
Lobiranje bez strategije je besmisleno, a BiH nema ni jedno ni drugo

- Svake dvije godine u prosjeku, u odnosu na globalne, ali i regionalne tokove i potencijalna prelamanja preko BiH, u našoj državi se pokrene čuvena tema - lobiranje.
BIH, 20. januara - Domaći politički
establišment, prije svega onaj koji za sebe voli vezivati pridjev probosanski,
otvori privremenu temu o potrebi jačeg glasa u korist BiH u svijetu,
prevashodno u Sjedinjenim Američkim Državama.
Godine nakon rata su prolazile najčešće u priči koja je
našu diplomatiju usmjeravala ka naglašavanju onoga što je posljedica rata, a
zatim postratnog vakuuma koji državi ne da naprijed. S vremena na vrijeme
pojedinci bi podgrijali nadu kako će neka nova vlast u Americi (sjetiti se
dolaska Bidena na vlast 2020.) ili u Njemačkoj razumjeti naše unutrašnje
probleme i konačno riješiti one dejtonske anomalije te omogućiti državi
normalan razvoj.
Svaka od tih ideja ili nada trajala je ograničeno, dok ne
bi bila zatrpana nekim novim domaćim političkim blatom. Tek bi povici iz
entiteta Republika Srpska (RS) o otcjepljenju i pojačanom ruskom utjecaju na
površinu izbacivali potisnutu pamet da BiH mora jače lobirati na Zapadu.
No, šta suštinski znači lobiranje?
Pa na tom istom Zapadu entitet RS aktivno lobira barem
deceniju i po. Neko bi na tu činjenicu mogao povući argument kako za takvo
lobiranje nema rezultata, kako su zvaničnici entiteta dobili samo sankcije.
Ali, bit lobiranja i ono što niko ne može osporiti jeste da je to proces
kontinuiteta.
S druge strane u posljednjih barem 15 godina od stranaka
iz Sarajeva dolazio je samo površan i kampanjski pristup. Okupirani svojim
različitostima, borbom za vlast i brojnim drugim razlozima, niko se nije bavio
strategijom niti je dugoročno promišljao. A lobiranje, ma kakvo ono bilo mora
biti izdignuto iznad svih stranačkih razlika i neslaganja. To svakako vrijedi
za one koji mogu postići konsenzus o tzv. crvenim linijama, a u BiH je često i
to problem.
Kada je domaće političke aktere iz Sarajeva obuhvatio
elan da se pozabave lobiranjem, SDA je prije nekoliko godina pokrenula ideju o
formiranju zajedničkog fonda u koji bi novac izdvajali kantoni i Federacija
BiH, ali potencijalno i neki privrednici. Ideja je bila da se tim novcem
finansira lobiranje. Naravno, sve je vrlo brzo palo u drugi plan, bez ikakve
ideje ko bi skupljao novac, ko bi vodio projekat, ko bi i kako raspolagao
novcem. I naravno, takvo nešto je moralo biti osuđeno na propast jer nije nastalo
na strategiji niti dugoročnoj viziji.
Lobiranje ne počinje preko noći, niti rezultati dolaze
preko noći. Država koja lobira za sebe u bilo kojem pogledu, svjesna je da
decenije lobiranja mogu da se čine kao uzaludan posao, ali da nema odustajanja.
Ko je u BiH spreman i sposoban da promišlja na takav način? Ko je spreman da
započne nešto i da računa da rezultata vjerovatno neće biti godinama? Da li
uopšte među onima koji se zaklinju u patriotizam ima mudrosti i hrabrosti da
osmisle strategiju i rade na istrajnosti? Trenutno stanje pokazuje da je toga
malo ili je nevidljivo.
Ponovni dolazak na vlast Donalda Trumpa pokrenuo je još
jednom pitanje o tome gdje je BiH u širim planovima Amerike? Vrlo daleko, pa se
nameće pitanje kako će BiH pristupiti Trumpovoj administraciji, šta joj je
cilj. Posebno u kontekstu činjenice da politički predstavnici RS-a preko Srbije
grade narativ i politiku blisku Trumpu.
U Srbiji Trumpov zet Jared Kushner uveliko planira
gradnju luksuznog hotela. Zvaničnici Srbije su jako dobro povezani sa Trumpovom
bliskim saradnikom Richardom Grenellom. To su činjenice koje su u aktuelnom
momentu dobro došle Srbiji i to zbog nekih ranijih strategija i poteza. A da li
će se negativno odraziti na BiH niko ne zna, osim da je to podatak zbog kojeg
se doima da Srbija u regiji računa na najviše benefita od nove američke
administracije.
A za BiH je ključno pitanje, ko ima viziju, ko može i zna
razviti strategiju bh. diplomatije za narednih 20 ili 30 godina i ko je spreman
to braniti računajući da rezultati možda neće stići godinama? Za to je potrebna
politička odvažnost više aktera, a prije svega vizija kako to sprovesti u
kontekstu unutrašnjih političkih i stranačkih rotacija i u Ministarstvu
vanjskih poslova, ali i generalno u Predsjedništvu BiH.
Dosadašnja strategija se svodila na rečenicu: "Treba
lobirati".