- 16.04.2025.
- RTVUSK
Koliko aviona preleti svakog dana preko BiH i šta ako to više ne budu mogli???

- U fokusu javnosti je finansijska blokada pred kojom se ni kriva ni dužna našla Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi - BHANSA, a zbog duga kojeg Vlada Republike Srpske ima prema slovenskoj firmi Viaduct. Provjerili smo koliko je važan rad BHANSA-e i koliko aviona svaki dan preleti iznad naših glava...
SARAJEVO, 16. aprila - BHANSA je krajem 2014. godine započela s pružanjem usluga kontrole letenja s pripadajućim servisima u dijelu zračnog prostora Bosne i Hercegovine do visine 10.000 metara iz Operativne jedinice Sarajevo ATCU I u sistemu Centra oblasne kontrole letenja (ACC), dok je u historiju ipak ostao upisan 5. decembar 2019. godine kada je BHANSA počela s pružanjem usluga u cijelom zračnom prostoru BiH, čime je postala najmlađi pružatelj usluga kontrole letenje u Evropi.
Nekih
pet godina kasnije BHANSA se nalazi pred najvećom krizom u svojoj historiji, i
to ne svojom krivicom nego zbog astronomskog duga kojeg je svojom
neodgovornošću napravila Republika Srpska.
Ono
što je možda manje poznato i čemu se pridaje nedovoljno pažnje je obim
posljedica koje mogu proizaći iz blokade rada ove agencije.
Valjda
u navici da uvijek nipodaštavamo sve što je naše i domaće mogli su se čuti i
vidjeti komentari koji govore da BiH kontroliše mali dio neba i tek nekoliko
letova dnevno, pa da se tako može iz BHANSA-e. Ne ulazeći u motive takvih
komentara, analizirali smo koliko to zaista BHANSA-a vodi aviona preko našeg
neba.
Za
takvu analizu ne treba ni previše resursa, jer svi su podaci javno i uvijek
dostupni na stranicama Eurocontrola - Evropske organizacije za sigurnost zračne
plovidbe. Kako se Bosna i Hercegovina nalazi u samom srcu zračnih koridora koji
povezuju Zapad i Istok Evrope, količina letova koji pređu preko BiH na dnevnom
nivou je sve samo ne zanemariva.
Tako
na početku ljetne sezone 2025. u prostoru nadležnosti BHANSA-e dnevno uslugu
sigurne i efikanse kontrole leta primi više od 1.600 aviona tokom dana vikenda,
dok je u protekloj sezoni taj broj dolazio i preko 1.900 letova dnevno.
Ono
što uz sam broj letova posao jednog kontrolora letenja i pratećeg osoblja u
jedinici kontrole letenja čini posebno zahtjevnim je sama kompleksnost prometa
u zračnom prostoru Bosne i Hercegovine koji se pored dosta vertikalnih kretanja
nalazi na jugoistočnoj osi prometa, a koja je ujedno i najprometnija u Evropi
iz jednostavnog razloga što povezuje Istok i Zapad. Također, posebno stresni su
sati maksimalne opterećenosti kada samo u jednom satu preko BiH preleti i više
od 120 aviona.
U
isto vrijeme kada su ugroženi osnovni uslovi i sredstva rada uposlenika
BHANSA-e koji rade tako odgovoran posao i upravljaju životima toliko ljudi
svakog dana stigao je i prvi izvještaj iz Eurocontrola o rastu zračnog
saobraćaja u prvom kvartalu 2025. godine.
Naime,
s krajem prvog kvartala 2025. godine, a kako se bliži užurbani ljetni period,
Eurocontrol je objavio detaljan izvještaj razvoja zračnog saobraćaja i vrlo
slikovitu grafiku koja prikazuje varijaciju u saobraćaju (samo IFR letove,
uključujući i prelete) po ACC-u (Area Control Centre) u području Eurocontrol-a
između Q1 2025. i istog perioda 2024. godine.
Sveukupno,
zračni saobraćaj na području Eurocontrol-a porastao je za 5% tokom ovog
perioda. Međutim, grafikon naglašava jasnu i kontinuiranu podjelu između južne
i centralne/sjeverne Evrope.
Ono što je posebno zanimljivo i što treba istaći je da je najveći rast obima saobraćaja zabilježen upravo u Jugoistočnoj Evropi, gdje većina ACC-a pokazuje povećanje od preko 10% u odnosu na 2024. U ovoj regiji, u koju spada i Bosna i Hercegovina tj. BHANSA, je i prošlog ljeta zabilježen veliki skok u povećanju obima saobraćaja.
Tako
je u prvom kvartalu 2025. saobraćaj u ovoj regiji u stvari bio historijski
veoma visok, posebno u kritičnom području istočno od Jadrana, gdje je posebno
upečatljiv rast saobraćaja u poređenju s nivoom saobraćaja prije pandemije, a
gdje se 2019. godina uzima kao referentna.
Tako
je u našoj regiji zabilježen porast od 35 do 60% u odnosu na 2019. godinu, dok
je Centar oblasne kontrole letenja Bosne i Hercegovine s jedinicama u Sarajevu
i Banjoj Luci u ovom kvartalu zabilježio povećanje od 13% u poređenju s istim
periodom 2024. godine.
Sama
grafika jasno pokazuje cijelu našu regiju kao onu s najvećim porastom broja
letova, te odlično pokazuje koliko je Bosna i Hercegovina važan dio Eurocontrol
mreže i generalno globalne mreže zračnog saobraćaja.
U
tako složenom sistemu koji i na pozitivne i negativne efekte (primjer
zatvorenog zračnog prostora iznad Ukrajine) reaguje na principu spojenih
posuda, jasno je da i Bosna i Hercegovina igra važnu ulogu, kako nama koji
živimo u njoj i zavisimo od zračnog saobraćaja u manjoj ili većoj mjeri, tako i
cijeloj Evropi.
Pored oblasne kontrole letenja koja
primarno pruža usluge za zrakoplove u preletu preko BiH, ne treba zaboraviti ni
Jedinice prilazne aerodromske kontrole letenja u koje su također u sklopu
BHANSA-e, a čijom bi blokadom praktično svi aerodromi u Bosni i Hercegovini
postali neoperativni.
Pored prekida putničkog i teretnog
saobraćaja to predstavlja rizik i od dodatnih tužbi od strane aviokompanija
prema aerodromima i generisanja još većih dugovanja.
Na kraju krajeva, ometanje efikasnog i
sigurnog rada ili potpuni prekid rada BHANSA-e je zaista scenario koji nikome
ne treba.
Gledali to kao na pošiljku sa Temua
koja vam neće stići, otežan ili prekinut dolazak velikog broja turista i
prihoda od turizma, ili kao nekih 20 miliona KM koji se kroz doprinose neće
uvesti kroz BHANSA-u u BiH ili ogromna kašnjenja i otkazivanja letova koja će
turisti i poslovni ljudi širom Evrope imati, jasno je da je suverenost i
kontrola našeg neba nešto za što smo se dugo i teško borili i ne smijemo
dozvoliti da ispustimo iz ruku zbog neodogovornih i veoma sumnjivih radnji
Vlade RS.