- 02.10.2025.
- Safet Hodžić
Detalji Reformske agende: Put ka evropskom rastu i kako do sredstava iz Plana rasta EU
- Bosna i Hercegovina je
30. septembra ove godine dostavila Evropskoj komisiji konačnu verziju Reformske
agende, strateškog dokumenta koji predstavlja preduvjet za pristup sredstvima
iz Plana rasta za zapadni Balkan - programa Evropske unije vrijednog šest
milijardi eura. Ova sredstva, dostupna kroz bespovratne grantove i povoljne
kredite, namijenjena su zemljama koje pokažu spremnost za duboke reforme u
skladu s evropskim standardima.
SARAJEVO, 2. oktobra - Nacrt Reformske agende,
zajedno s listom reformi i komentarima članova Radnog tima, usvojen je krajem
juna na sjednici Vijeća ministara BiH, a predsjedavajuća Borjana Krišto
potvrdila je da je dokument već stigao u Brisel te za sljedeću sedmicu najavila
posjetu predsjednice Evropske komisije Ursule von der Leyen.
Sredstva, dostupna kroz
bespovratne grantove i povoljne kredite, namijenjena su zemljama koje pokažu
spremnost za duboke reforme u skladu s evropskim standardima. Dokument
Reformske agende detaljno opisuje mjere koje BiH mora provesti, institucije
koje su za njih nadležne, rokove, indikatore napretka i očekivane rezultate.
Agenda je strukturirana
prema Uredbi EU i obuhvata četiri tematska stuba - zelenu i digitalnu
tranziciju, poslovno okruženje, ljudski kapital te temeljna prava i vladavinu
prava. Svaki od njih nosi specifične ciljeve i reformske zadatke čija
realizacija direktno određuje tempo i obim finansijske podrške koju BiH može
očekivati.
Prvi stub, zelena
i digitalna tranzicija, objedinjuje prelazak na održive energetske modele i
digitalnu transformaciju javnog i privatnog sektora. BiH se obavezala da će do
2030. godine usvojiti akcione planove za obnovljive izvore energije,
modernizirati elektroenergetsku mrežu i uvesti mjere za klimatsku otpornost
infrastrukture, posebno u javnim zgradama, transportu i komunalnim sistemima.
Istovremeno,
digitalizacija podrazumijeva uspostavljanje interoperabilnih registara, razvoj
eUprave, eZdravstva, ePravosuđa i eObrazovanja, te usklađivanje zakonodavstva s
evropskim direktivama o cyber sigurnosti, zaštiti podataka i elektronskoj
identifikaciji. Planirano je i donošenje zakona o digitalnim uslugama i
kibernetičkoj otpornosti.
Nositelji aktivnosti su
Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, entitetska ministarstva, Agencija za
informaciono društvo RS i Federalno ministarstvo energije, rudarstva i
industrije, a većina mjera treba biti realizirana do kraja 2026. godine.
Za građane, to znači brži
pristup javnim uslugama, sigurniju digitalnu infrastrukturu i dugoročno niže
troškove energije.
Drugi reformski stub
odnosi se na poslovno okruženje, s ciljem stvaranja povoljnijeg
ambijenta za domaće i strane investitore, smanjenja administrativnih
opterećenja i jačanja tržišne konkurentnosti. Predviđena je reforma
inspekcijskih službi kroz jedinstveni inspekcijski portal i digitalnu
evidenciju kontrola, kao i digitalizacija procesa registracije i licenciranja
poslovnih subjekata, uz cilj da se otvaranje firme skrati na tri dana.
BiH se obavezala da će
uskladiti zakonodavstvo s EU direktivom o javnim nabavkama, uvesti elektronske
aukcije i osigurati transparentnost budžetskih troškova.
Planirana je i reforma
zakona o zaštiti potrošača te uvođenje digitalnih alata za praćenje tržišnih
nepravilnosti. Nositelji su Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa
BiH, entitetska ministarstva privrede i Agencija za javne nabavke BiH, a rokovi
su postavljeni do kraja 2025. godine. Za privredu, to znači manje birokratije i
brže procese, dok građani mogu očekivati bolju zaštitu potrošača i
transparentnije trošenje javnog novca.
Treći stub fokusira se
na ljudski kapital, odnosno obrazovanje, zapošljavanje i socijalnu
inkluziju. Reforma obrazovanja uključuje modernizaciju nastavnih planova i
programa, uvođenje dualnog obrazovanja koje kombinira teoriju i praksu, te
jačanje STEM oblasti i digitalnih kompetencija.
U oblasti zapošljavanja
planirano je jačanje službi za zapošljavanje, provođenje aktivnih mjera tržišta
rada poput subvencija, obuka i mentorstva, te povezivanje obrazovnih
institucija s privredom.
Socijalna zaštita
obuhvata usklađivanje politika na svim nivoima vlasti, zaštitu ranjivih grupa i
uvođenje digitalnih socijalnih kartona. Nositelji su Ministarstvo civilnih
poslova BiH, entitetska ministarstva obrazovanja i rada te zavodi za
zapošljavanje. Većina mjera planirana je do kraja 2026. godine, uz pilot
projekte u 2025. Za građane, to znači bolje obrazovanje, više prilika za
zapošljavanje i efikasniju socijalnu zaštitu.
Najzahtjevniji stub
odnosi se na temeljna prava i vladavinu prava. BiH se obavezala na
reformu Visokog sudskog i tužilačkog vijeća, usvajanje zakona o sudovima BiH i
uvođenje sistema za praćenje efikasnosti sudskih procesa. U borbi protiv
korupcije predviđeno je donošenje zakona o sukobu interesa, uspostava
nezavisnog tijela za borbu protiv korupcije, digitalna evidencija imovine
nosilaca javnih funkcija i transparentnost budžetskih tokova.
U oblasti
izbornog procesa planirana je tehnička modernizacija Centralne izborne
komisije BiH i revizija izbornog zakonodavstva u skladu s preporukama ODIHR-a.
Nositelji su Ministarstvo pravde BiH, VSTV, CIK i Agencija za prevenciju
korupcije, a ključne mjere trebaju biti realizirane do kraja 2025. godine, s
punom primjenom do kraja 2026. Za građane, to znači veće povjerenje u
institucije, pravedniji izborni proces i konkretnu borbu protiv korupcije.
Reformska agenda predviđa
uspostavu tehničkog sekretarijata za koordinaciju i praćenje implementacije.
Svaka institucija ima obavezu kvartalnog izvještavanja, a Evropska komisija
koristi indikatore napretka za evaluaciju i odobravanje tranši iz Plana rasta.
BiH je u potpunosti
uskladila svoje stavove sa Zajedničkom vanjskom i sigurnosnom politikom EU,
uključujući pridruživanje izjavama EU u UN-u, OSCE-u i Vijeću Evrope, te
primjenu restriktivnih mjera. Ministarstvo vanjskih poslova BiH vodi
koordinaciju, uz tehničku podršku drugih institucija.
Prva tranša sredstava
predviđena je za kraj 2025. godine, uz uvjet da su početne mjere
implementirane. Daljnje isplate zavise od konkretnih rezultata u provođenju
reformi, što znači da će Evropska komisija pratiti ne samo formalno usvajanje
mjera, već i njihovu stvarnu primjenu na terenu.
Svaka mjera u Reformskoj
agendi ima definiran indikator napretka, nosioca aktivnosti i vremenski okvir,
a napredak će se ocjenjivati kvartalno. Uspješna realizacija omogućava pristup
narednim tranšama iz Plana rasta, dok kašnjenja ili neispunjavanje obaveza mogu
dovesti do obustave sredstava.
U tom kontekstu, Vijeće
ministara BiH pozvalo je sve nivoe vlasti - državne, entitetske, kantonalne i
lokalne, da aktivno učestvuju u implementaciji, jer se sredstva iz Plana rasta
ne dodjeljuju automatski, već po principu "novac za reforme". To
znači da će se finansijska podrška dodjeljivati proporcionalno stepenu
realizacije konkretnih mjera, a ne samo na osnovu političkih obećanja.
Iako je Reformska agenda
tehnički dokument, njena implementacija zahtjeva političku usaglašenost. Uspjeh
ovog procesa zavisi od spremnosti svih nivoa vlasti da preuzmu odgovornost i
uspostave funkcionalnu koordinaciju. Dokument jasno navodi da se reforme moraju
provoditi na državnom, entitetskom, kantonalnom i lokalnom nivou, što zahtijeva
visok stepen međuinstitucionalne saradnje.
U tom smislu, uspostava
tehničkog sekretarijata za koordinaciju reformi nije samo administrativna
mjera, već pokušaj da se stvori operativni mehanizam koji će omogućiti praćenje
napretka, razmjenu podataka i zajedničko izvještavanje prema Evropskoj komisiji.
Sekretarijat bi trebao djelovati kao središnja tačka za sinhronizaciju aktivnosti, identifikaciju prepreka i predlaganje korektivnih mjera. Njegova efikasnost će biti ključna za održavanje povjerenja Brisela u sposobnost BiH da upravlja reformskim procesom.


