- 22.05.2025.
- Kadifa Murtić
Cijene goriva u BiH padaju: Da li nas očekuje pad cijena i ostalih proizvoda?

- Porast cijena goriva u Bosni i Hercegovini u pravilu je praćen brzim i linearnim porastom cijena ostalih roba i usluga, međutim kada gorivo pada, ostala roba ne slijedi taj opadajući trend.
BIH, 22. maja - Posljednjih mjeseci svjedoci smo značajnog pada cijena
goriva na bh. pumpama uprkos problematičnim geopolitičkim prilikama koje
ostavljaju posljedice na ekonomske tokove u svijetu.
Koliko
cijene goriva zaista diktiraju tržišna kretanja, da li niže cijene goriva znače
i pad cijena ostalih proizvoda i usluga, ali i na mnoga druga pitanja za
Klix.ba odgovore je dao doktor ekonomskih nauka i predsjednik Akademije nauka i
umjetnosti BiH Muris Čičić.
"Korelacija
između cijena goriva i prehrambenih proizvoda kao i cijena usluga nije tako
direktna i automatska, s obzirom na to da postoje određeni ciklusi. Cijena
goriva najviše zavisi od cijena nafte na svjetskom tržištu i tu, nažalost, ne
možete ništa učiniti ako nemate vlastitu naftu, a mi je naravno nemamo. U tom
slučaju je uvozite i onda to determinira da sve ono što utiče na cijene najviše
se odražava kroz cijenu nafte na svjetskom tržištu", kaže Čičić.
Indirektna
veza
Cijena
goriva, prenoseći se s cijene nafte utiče na sve ono u čemu potrošnja goriva
igra značajnu ulogu. U prvom redu tu se radi o transportu, ali i proizvodnim
procesima koje najviše osjete primarni proizvođači. Iako za prosječnog
građanina postoji direktna i automatska veza, prema mišljenju našeg
sagovornika, ovdje se ne može govoriti o lančanoj reakciji.
"U
našem okruženju postoji pogrešno mišljenje da je tu riječ o lančanoj reakciji.
Nije baš to tako lančano, jer ima proizvoda za čiju proizvodnju je potrebno
više ili manje goriva i prema tome se kreću i cijene, ukoliko u obzir uzmemo
samo gorivo. Trebali bismo imati određeno znanje iz poljoprivrede kako bismo
vidjeli koliko cijena goriva direktno utiče na formiranje cijena proizvoda, s
obzirom na to da poljoprivredni proizvođači troše puno nafte i benzina koji im
je potreban za mehanizaciju", tvrdi naš sugovornik.
Plavi
dizel
Da bi
države pomogle poljoprivrednim proizvođačima formiran je proizvod koji se zove
plavi dizel. Obični i plavi dizel potpuno su isti po sastavu, jedina razlika je
u boji, jer se na obični plaća PDV, a plavi je oslobođen poreza. Naravno, Bosna
i Hercegovina i dalje je jedina zemlja u Evropi koja nije uvela mjeru
"plavog dizela" za poljoprivrednike. Iako poljoprivrednici već
godinama upućuju brojne apele i zahtjeve za uvođenje "plavog dizela",
institucije ovu temu zaobilaze.
"Ovo
gorivo adekvatno je jeftinije kako bi poljoprivrednici imali manje troškove
proizvodnje, jer se smatra da je poljoprivredna proizvodnja strateška i da je
treba podržati i svaka zemlja je na neki način podstiče. U nas se također
podstiče, mada se poljoprivredni proizvođači žale da to nije dovoljno i
adekvatno. Tu možemo zaključiti da gorivo utiče na cijenu proizvoda",
navodi Čičić.
Istog
mišljenja je i predsjednik Udruženja poljoprivrednika FBiH, Nedžad Bićo koji
kaže da bi se izbjegle akcize i prema njegovim riječima bespotrebni nameti
situacija na tržištu bi bila znatno bolja od trenutne.
"Plavi
dizel kod nas, barem što se tiče poljoprivredne proizvodnje, ne postoji. To je
stvar koju mi već zadnjih petnaest godina uporno tražimo, a vlasti nikako da se
usaglase i da se dogovore kako će to izvesti, što je apsurdna situacija, jer
svugdje, ne samo u Evropi postoji plavi dizel. Kod nas ga koriste rudnici,
željeznice i ne vidim razlog da isti taj dizel ne mogu koristiti i
poljoprivrednici. Koliko bi to pomoglo? Pomoglo bi u toj mjeri da bi se
poljoprivreda dobro, dobro oporavila".
Ostali
faktori
Osim
direktnog uticaja trenutnih cijena goriva na tržištu potrebno je u obzir uzeti
i sam ciklus proizvodnje artikala koji obično traje nekoliko mjeseci. U tom
periodu dolazi do potrošnje goriva čija cijena varira pa često najnižu cijenu u
navedenom periodu nije zahvalno uzeti u obzir.
"Ne
možete reći, eh sada je nafta jeftinija, bit će i puter jeftiniji. Nije baš
tako, s obzirom na to da treba proći nekoliko mjeseci. Neki proizvođači su
produktivniji, neki nisu, ali nažalost niko ne može da pobijedi nešto što se
zove inflacija, odnosno rast cijena uzrokovan prevelikom količinom novca na
tržištu", ističe Ćičić.
Nivo
cijena, osim cijenama goriva, uvjetovan je i mnogim drugim faktorima. Činjenica
je da više uvozimo nego što izvozimo također je bitan faktor prilikom
formiranja cijena. Na pitanje da li je nivo cijena opravdan i do čega u
konačnici može dovesti, prof. Čičić odgovara:
"Kod
nivoa cijena teško je koristiti riječ opravdan. Cijena nije etička kategorija
nego je riječ o ekonomskoj kategoriji i ona se donosi prvenstveno na bazi
inputa o troškovima, jer da biste nešto proizveli imate troškove i nije logično
da cijena bude ispod troška. Cijena je zbir niza inputa koji ulaze u neki
proizvod, ali isto tako i konkurencije, situacije na tržištu, monopola i
slično. U Bosni i Hercegovini su cijene visoke zato što su prihodi niski",
zaključio je Čičić.